Drewniana wiata garażowa jak zbudować drewnianą wiatę garażową - projekt, wzory opis

wiata garażowa z drewna

Drewniana wiata garażowa to coraz popularniejsze rozwiązanie, które pozwala na budowę wiaty garażowej w nowoczesnym minimalistycznym stylu i zachowanie lekkiej nowoczesnej formy pasującej do modnych kubistycznych brył budynku. Jeśli masz dom z nowoczesnym płaskim dachem i czyli współczesną kostkę, drewniana wiata z płaskim dachem, nie tylko będzie z nim współgrać ale też doskonale uzupełni projekt domu. Nie zapominajmy o praktycznym wymiarze tej budowli.

Jeśli dopiero się przymierzacie do budowy wiaty, a jej projekt zaledwie kiełkuje w waszych głowach, pamiętajcie, że pierwszym i najważniejszym krokiem jest zachowanie proporcji. Zatem wiata nie może być malutka na tle bryły domu, nie może też być zbyt duża lub zbyt szeroka, ponieważ zdominuje główny budynek na posesji, czyli dom. Warto również wziąć pod uwagę szerokość działki i usytuowanie na niej wiaty. Reasumując wiata nie powinna być większa niż dom, nie mniejsza niż ½ wysokości domu i nie mniej niż ⅓ szerokości domu. Oczywiście zasada ta dotyczy wiaty stawianej w bliskim sąsiedztwie domu np obok domu lub wręcz przy jedne z jego ścian.

Jaką wiatę garażową można zbudować bez pozwolenia?

Budowa wiaty bez pozwolenia i bez zgłoszenia. W myśl art. 29 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, ani zgłoszenia, budowa: wiaty o powierzchni zabudowy do 50 m², usytuowanych na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub działce przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe, przy czym łączna liczba takich wiat na działce nie może przekraczać dwóch na każde 1000 m² powierzchni działki.

Pamiętajmy, że przepis ten obejmuje wiaty lekkie, słupowe, niezabudowane ścianami (lub mające maks. jedna/dwie – ale nie więcej niż połowę obudowy), kryte dachem – zgodne z ogólnym pojęciem wiaty w orzecznictwie. A więc bez pozwolenia i zgłoszenia możecie zbudować wiatę do 50 m2, z maksymalnie dwiema ścianami, o konstrukcji słupowej. Budowa bez pozwolenia i zgłoszenia dotyczy tylko działek, na której jest dom mieszkalny lub jest to działka pod zabudowę mieszkalną. Jeśli jesteście szczęśliwymi posiadaczami działki od 2000 m2 to na każdym 1000 m2 możecie postawić jedną wiatę, ale nie więcej niż dwie na całej działce.

Definicja wiaty

W prawie budowlanym nie istnieje definicja wiaty, nie oznacza to jednak, że mamy zupełną dowolność podczas projektowania i wznoszenia tej budowli. W sytuacji kiedy nie ma definicji prawnej posiłkujemy się orzecznictwem sądowym. W świetle orzeczeń sądu wiatą jest konstrukcja słupowa nieposiadająca ścian ze wszystkich stron z dachem wspartym na słupach.

Nowoczesna drewniana wiata garażowa - budowa wiaty garażowej z drewna

Budowa wiaty garażowej to jedno z najprostszych, a zarazem najpraktyczniejszych rozwiązań, jeśli chcemy uchronić samochód przed deszczem, śniegiem lub intensywnym słońcem. W przeciwieństwie do tradycyjnego garażu, jest to konstrukcja, która nie wymaga skomplikowanych prac budowlanych. Estetycznie wykonana i dopasowana do projektu domu może stać się atrakcyjnym elementem aranżacji posesji.

Prezentowany projekt wiaty ma wymiary 6 × 3 i metry został zaprojektowany tak, by łączyć solidność, prostotę i nowoczesny charakter. Jest to przykład konstrukcji, która dobrze wpisze się zarówno w otoczenie domu o współczesnej architekturze, jak i w bardziej tradycyjny krajobraz. Stworzenie odpowiedniego projektu było klucze do sukcesu. Już na etapie kiełkowania pomysłu o wiacie wzięliśmy pod uwagę proporcje oraz kształt budynku. Pamiętajmy, że pierwszym i najważniejszym aspektem przy tego typu przedsięwzięciach jest zachowanie proporcji. Zbyt niska i zbyt wąska wiata, szczególnie jeśli jest usytuowana tuż przy ścianie domu będzie wyglądała jak marna komórka, zbyt wysoka zdominuje budynek mieszkalny. A zatem musimy znaleźć kompromis między naszym oczekiwaniami a istniejącą na posesji architekturą.

Dach wiaty i jego kształt powinien być uwarunkowany dachem na domu. Jeśli więc dom ma kubistyczny kształt, to taka też powinna być wiata. W domach z płaskim dachem wiata również powinna mieć łaski dach od frontu i minimalny spadek z tyłu, który będzie niewidoczny od frontu.

Kolejny aspekt, to wybór materiałów i kolorów. Jeśli elewacja ma elementy drewniane, naturalnym wyborem będzie drewno, jeśli jest to budynek w którym jedynym elementem dekoracyjnym jest tynk, to taka właśnie powinna być wiata. Kolor lub kolory wiaty powinny być dokładnie takie same jak te występujące na budynku. Oczywiście w tym wypadku można odwrócić ich proporcje. Jeśli na domu elementy dekoracyjne są w kolorze grafitowym lub czarnym, to wiata może mieć ten kolor, wówczas całość będzie korespondować kolorystycznie i cała posesja będzie się pięknie prezentować.

gotowy projekt wiaty garażowej

Budujesz wiatę, tego nigdy nie rób!!!

Budując wiatę, nigdy ale to nigdy nie myśl, że to tylko dodatkowa zabudowa, więc nie ma znaczenia jak będzie wyglądać. Czasy dolepiony do budynków komórek i obskurnych wiat już minęły. Jeśli więc planujesz budowę wiaty, zacznij od projektu. Nie poprzestawaj na projekcie technicznym, dopiero kolorowa wizualizacja wiaty wraz z budynkiem i podwórzem pozwoli Ci na dopracowanie szczegółów. Kiedy już masz już gotowy projekt i wizualizację, możesz przystąpić do zakupów i planowania etapów budowy.

Drewniana wiata garażowa. Konstrukcja wiaty oparta na drewnie

Podstawowym materiałem konstrukcyjnym prezentowanej wiaty jest drewno. Zastosowanie masywnych słupów nośnych i solidnych belek poprzecznych zapewnia nie tylko stabilność, ale także estetykę. Drewno, jako materiał naturalny, od lat cieszy się ogromnym uznaniem w budownictwie przydomowym. Jest trwałe, przyjemne w odbiorze wizualnym i pozwala na łatwe dopasowanie kolorystyki do otoczenia. W prezentowanej wiatce wszystkie elementy konstrukcyjne poza sufitem zostały wykończone w kolorze tik. Ten odcień brązu o lekko ciepłej tonacji nadaje całości elegancji i szlachetności. Co ważne, barwa tik doskonale komponuje się zarówno z zielenią ogrodu, jak i z nowoczesnymi elewacjami domów w bieli, szarości czy antracycie. Kolor tik nie był przypadkowym wyborem, pomalowano nim na posesji absolutnie wszystkie drewniane elementy. Czym zaskarbił sobie uznanie inwestorów? Doskonale komponuje się z masywną minimalistyczną bryłą budynku, białą elewacją, oraz antracytowymi i popielatymi dodatkami. Z drewna w kolorze tik wykonano również stelaż zadaszenia na słupach na tarasie. Ogrodzenie lamelowe oraz zabudowę starej studni. Jak już wspomnieliśmy na kolor tik zostały pomalowane wszystkie drewniane elementy oprócz sufitu. Ten będzie miał kolor bielonej sosny, a zatem przez półprzezroczysta białą farbę będzie prześwitywać usłojenie desek. Jest to zabieg kolorystyczny, dzięki któremu pod wiatą nie będzie ponuro. Subtelna biel sufitu będzie poprzecinana krokwiami w kolorze tik. Białe deski będą przechodzić z jednej strony w biel elewacji, tworząc ciekawy wielowymiarowy efekt. Równomiernie rozłożone krokwie wprowadzają element dynamiki na suficie. Druga ściana wiaty jest zupełnie odsłonięta dzięki czemu budowla zyskała na lekkości i nowoczesności. Brak tylnej ścianki i dach na wysokości 3,5 metra sprawiły, że światło swobodnie operuje pod wiatą.

Dach wiaty z minimalnym spadkiem

Jednym z charakterystycznych elementów projektu jest dach. Patrząc od frontu, wydaje się całkowicie płaski, co podkreśla minimalistyczny charakter wiaty. W rzeczywistości jednak zaprojektowano niewielki spadek w kierunku tyłu konstrukcji. To praktyczne rozwiązanie, które umożliwia skuteczne odprowadzanie wody deszczowej czy topniejącego śniegu, bez ryzyka zalegania na powierzchni. Minimalny spadek sprawia, że konstrukcja nie traci nowoczesnego wyglądu – przeciwnie, zyskuje na lekkości i prostocie. Dach oparty jest na solidnych belkach, a jego grubość została dobrana tak, by zachować proporcje przy całej bryle. Pierwszym dylematem, którym stanęli inwestorzy okazał się dach wiaty, który powinien mieć spadek, który nie pasowałby do projektu domu. Z tego też powodu zastosowano najmniejszy możliwy spadek, który pozwala na spływanie deszczówki i spadanie śniegu. Spadek jest zupełnie niewidoczny od frontu i prawie niewidoczny na tyłach domu.

Biały sufit z widocznym rysunkiem słojów

Największą ozdobą wiaty jest jej sufit. Został on wykonany z białych desek, których powierzchnia nie została całkowicie zakryta kryjącą farbą. Dzięki temu przez biel przebijają naturalne słoje drewna, co nadaje wnętrzu subtelnego uroku. Ten detal ma ogromne znaczenie – sprawia, że konstrukcja nie wygląda ciężko, a przebywanie pod nią staje się przyjemniejsze. Białe deski odbijają światło dzienne, rozjaśniając przestrzeń pod wiatą, a jednocześnie zachowują naturalny, organiczny charakter drewna. To idealny kompromis między nowoczesną estetyką a ciepłem naturalnego materiału. Wysokość wiaty pozwala nie tylko na swobodny przepływ światła słonecznego ale też podbija biel sufitu, która po jednej stronie płynnie przechodzi w biel elewacji. Wprawdzie mowa tutaj o dwóch różnych fakturach, na suficie deski, na ścianie biały chropowaty tynk, ale całość robi wrażenie.

Proporcje i funkcjonalność wiaty

Wymiary wiaty – 6 metrów długości, 3 metry szerokości i 3,5 metra wysokości – sprawiają, że konstrukcja jest przestronna i funkcjonalna. Z łatwością pomieści samochód osobowy, a dodatkowa przestrzeń boczna pozwala na wygodne wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Wysokość konstrukcji umożliwia także schronienie pod nią wyższego auta typu SUV czy bus. Co istotne, dzięki prostokątnej bryle i przemyślanym proporcjom, wiata nie przytłacza przestrzeni ogrodu czy podjazdu, lecz staje się jego eleganckim uzupełnieniem.

Fundamenty i stabilność drewnianej wiaty

Każda wiata garażowa wymaga solidnego posadowienia. W tym projekcie przewidziano betonowe stopy fundamentowe o głębokości 30 cm, w których osadzono stalowe kotwy mocujące słupy. Takie rozwiązanie gwarantuje trwałość całej konstrukcji oraz odporność na wiatr i inne obciążenia. Jednocześnie podnosi to komfort użytkowania – właściciel ma pewność, że konstrukcja nie będzie „pracować” ani osiadać, nawet po wielu latach. Zmieniający się klimat, porywiste wiatry i burze z porywistym wiatrem, wręcz wymuszają na nas takie rozwiązania, które nie tylko zabezpieczą wiatę przed zniszczeniem ale też okoliczne budynki przed uszkodzeniem elementami konstrukcyjnymi wiaty.

Estetyka i dopasowanie do otoczenia drewnianej wiaty

Projekt został pomyślany tak, aby harmonijnie współgrał z otoczeniem domu. Ciepły kolor drewna w odcieniu tik, w zestawieniu z jasnym sufitem, tworzy elegancki kontrast, który sprawdzi się w różnych aranżacjach. Można ją ustawić zarówno przy budynku mieszkalnym, jak i wolnostojąco na ogrodzie, w sąsiedztwie zieleni. Dzięki swojej prostocie konstrukcja nie konkuruje wizualnie z domem, lecz stanowi jego naturalne dopełnienie. W przypadku tej konkretnej wiaty, projekt był ściśle związany z bryłą istniejącego na posesji budynku a także elementami dekoracyjnymi z drewna, które już zdobią posesję.

Biel na suficie pełni dwie funkcje. Po pierwsze sprawia, że wnętrze wiaty jest widne, a po drugie biel dachu łączy się z bielą na ścianie, przy której stoi wiata. Dzięki temu zabiegowi kolorystycznym, wiata stała się integralną częścią budynku. Jej wysokość również nie jest przypadkowa, pozwala bowiem na stworzenie dekoracyjnego elementu architektury, który nie ogranicza przestrzeni w ogrodzie. Jest jej częścią, ale nie zasłania i nie zabiera. Z tej strony podwórza to jedyne przejście na tyły domu, dlatego wiata nie mogła być zbyt niska, żeby nie tworzyć efektu tunelowości i ciasnoty.

Komfort użytkowania drewnianej wiaty

Wiata to nie tylko ochrona przed deszczem czy śniegiem, ale także praktyczna przestrzeń, która może służyć na wiele sposobów. Latem stanowi zacienione miejsce, gdzie można na chwilę zostawić rowery, sprzęt ogrodowy czy wózek dziecięcy. W zimie zabezpiecza samochód przed szronem i koniecznością porannego odśnieżania. Dzięki odpowiedniej wysokości i przestronności, użytkowanie jej na co dzień jest wygodne i komfortowe. Podsumowanie

Prezentowana wiata to nowoczesna i praktyczna konstrukcja, która łączy w sobie elegancję drewna, prostotę formy i funkcjonalność. Minimalistyczny spadek dachu nadaje jej lekkości, biały sufit z widocznymi słojami drewna ociepla wnętrze, a kolor tik całej konstrukcji dodaje klasy. To rozwiązanie, które sprawdzi się zarówno w nowoczesnym, jak i tradycyjnym otoczeniu, zapewniając nie tylko ochronę samochodu, ale i estetyczne uzupełnienie przestrzeni wokół domu.

Od czego zacząć budowę wiaty garażowej?

Zacznij od projektu, w którym musisz uwzględnić następujące dane:

  • spadek dachu (kąt, procent),
  • powierzchnia dachu i konstrukcji,
  • kubatura,
  • zapotrzebowanie na drewno,
  • przybliżone obciążenia śniegiem i wiatrem,
  • przykładowe parametry fundamentów.
  • Budowa drewnianej wiaty garażowej - dane techniczne

  • Drewniana wiata garażowa 6 × 3 m
  • Projektowana wiata garażowa to prosta, ale solidna konstrukcja drewniana o wymiarach 6,0 × 3,0 m i wysokości w przedziale 2,7–3,5 m. Konstrukcja została zaprojektowana w taki sposób, aby zachować nowoczesny wygląd, a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo użytkowania i trwałość przez wiele lat. Dach posiada minimalny spadek w kierunku tyłu, dzięki czemu od frontu wygląda na płaski, lecz woda opadowa jest skutecznie odprowadzana.

    Parametry geometryczne drewnianej wiaty

  • Element
  • Wartość
  • Jednostka:

  • Długość wiaty (L) 6000mm
  • Szerokość wiaty (B)3000 mm
  • Powierzchnia dachu 18,0 m²
  • Wysokość frontowa 2700 mm
  • Wysokość tylna 2600 mm
  • Różnica wysokości 100 mm
  • Spadek dachu 100/3000 = 0,033, 3,3 %
  • Kąt nachylenia α arctan(0,1/3,0) ≈ 1,9°stopnie
  • 3000Spadek jest więc minimalny – tylko 3,3% – dzięki czemu wizualnie dach jest płaski, a jednocześnie spełnia wymóg odprowadzania wody.

     

    Materiały i kolorystyka

  • Konstrukcja główna – drewno iglaste (sosna/świerk), klasa C24, wykończenie w kolorze tik.
  • Sufit – deski białe, półtransparentne, z widocznym rysunkiem słojów.
  • Fundamenty – stopy betonowe o wymiarach 300 × 300 mm, głębokość min. 800 mm (w projekcie widoczne 300 mm – należy uwzględnić strefę przemarzania).
  • Kotwy stalowe – zabezpieczone antykorozyjnie.
  • Obciążenia wg Eurokodów (uproszczone)

  • Obciążenie śniegiem
  • Dla centralnej Polski przyjmujemy:qs=μ⋅skq_s = \mu \cdot s_kqs​=μ⋅sk​ gdzie: μ\muμ – współczynnik kształtu (dla dachu płaskiego = 0,8), sks_ksk​ – obciążenie charakterystyczne śniegiem = 0,9 kN/m². qs=0,8⋅0,9=0,72 kN/m2q_s = 0,8 \cdot 0,9 = 0,72 \, kN/m²qs​=0,8⋅0,9=0,72kN/m2

  • Całkowite obciążenie dachu: Qs=qs⋅A=0,72⋅18=12,96 kNQ_s = q_s \cdot A = 0,72 \cdot 18 = 12,96 \, kNQs​=qs​⋅A=0,72⋅18=12,96kN czyli ok. 13 kN (1300 kg) równomiernie rozłożonego śniegu.
  • Obciążenie wiatrem Przyjmujemy: qw=0,5 kN/m2q_w = 0,5 \, kN/m²qw​=0,5kN/m2 Qw=qw⋅A=0,5⋅18=9,0 kNQ_w = q_w \cdot A = 0,5 \cdot 18 = 9,0 \, kNQw​=qw​⋅A=0,5⋅18=9,0kN czyli ok. 900 kg siły działającej na powierzchnię dachu.
  • Ciężar własny konstrukcji. Średnia masa drewna konstrukcyjnego: 5 kN/m³.Przybliżona objętość drewna (słupy, belki, krokwie): 0,25 m³.G=5⋅0,25=1,25 kNG = 5 \cdot 0,25 = 1,25 \, kNG=5⋅0,25=1,25kN
  • Zestawienie obciążeń wiaty garażowej drewnianej

    Wartość kN

  • Śnieg 12,96 równomierne, obciążenie dachu
  • Wiatr 9,0, siła pozioma
  • Ciężar własny 1,25
  • konstrukcja drewniana Razem (charakter.)23,21
  • Wstępne sprawdzenie słupa

    Słup narożny przenosi w przybliżeniu:

    N=Qs+G4≈12,96+1,254=3,55 kNN = \frac{Q_s + G}{4} \approx \frac{12,96 + 1,25}{4} = 3,55 \, kNN=4Qs​+G​≈412,96+1,25​=3,55kN. Obciążenie pojedynczego słupa ≈ 3,5 kN (ok. 350 kg). Dla słupa 100 × 100 mm: σ=NA=3,550,01=0,355 MPa\sigma = \frac{N}{A} = \frac{3,55}{0,01} = 0,355 \, MPaσ=AN​=0,013,55​=0,355MPa. Wytrzymałość drewna C24 na ściskanie: 24 MPa → zapas bezpieczeństwa > ×60.

    Komentarze